Vaerdilogo

Vaerdilogo

onsdag den 28. oktober 2015

En ren Dialog :-).....indlæg fra rengøringen



Dialog

Dialog er en åben kommunikations form, der er orienteret mod gensidig forståelse.
Dialog er at fortælle andre om egne meninger, og lytte til andres meninger, og  der igennem søge at finde en forbindelse, over de vande som kan skille os ad.
Dialog kan gøre os klogere fordi den fører til ny indsigt og forståelse.
Samarbejdet styrkes gennem dialog, man lærer hinanden bedre at kende, og lærer hinandens grænser at kende.
I rengøringen er vi i dialog med rigtig mange personer hver dag. Dialogen er et vigtigt redskab for drift, opgaveløsning, samarbejde på tværs af mange faggrupper .

I rengøringen blev vi enige om at bruge dialogkort og dilemmaspillet fra goodiebaggen.
Vi har i værdiugen inviteret medarbejderne i mindre grupper, der er blandet på tværs af områderne inden for hvert distrikt.


En beretning og billeder fra dialogmødet på Holmegård og Risbjerg skolen : 


Der kom rigtig mange holdninger og synspunkter frem om hvad en god dialog er.
Der var stor enighed om, at for at skabe en god dialog kræves: Nysgærrighed, respekt, nærvær, og empati.
Et eksempel på en god dialog kan være:
En god dialog skabes, når alle respektfuldt og nysgærrigt tænker, lytter og lærer sammen.

Et eksempel på en dårlig dialog kan være:
Der er intet formål med at føre en dialog, om nogen beslutninger, hvis beslutningerne allerde er truffet.


Udfordringer for en god dialog. På trods af gode intentioner om at være nysgærrig, respektfuld, nærværende, lyttende og udvise empati. Kan der være udfordringer for en god dialog.
Det kom frem da en medarbejder fortalte hvordan det kunne være svært for en med en accent at forstå en med en anden accent. F.eks. en Sønderjyde og en Københavner, eller en fra Polen der taler dansk og en fra Thailand taler dansk.

Som løsning forslog en medarbejder :  Stil uddybende spørgsmål og lyt, tjek om, du har forstået budskabet ved at gentage med dine egne ord, hvordan du opfatter det.

Eller som en anden medarbejder udtrykte det : Jeg har svært ved at forklare på dansk, så vær tålmodig, fordi jeg vil gerne have, du forstår, hvad jeg mener. 

Alt i alt et par interessante dage med engageret og positive medarbejdere, som kom med mange gode og relevante input. Til hvordan vi kan bruge værdien dialog som redskab i vores arbejde og hverdag.

Heidi
  
En video med et sjovt eksempel på dialog ;-)