Dialog
Dialog er en åben
kommunikations form, der er orienteret mod gensidig forståelse.
Dialog er at fortælle
andre om egne meninger, og lytte til andres meninger, og der igennem søge at finde en forbindelse, over
de vande som kan skille os ad.
Dialog kan gøre
os klogere fordi den fører til ny indsigt og forståelse.
Samarbejdet
styrkes gennem dialog, man lærer hinanden bedre at kende, og lærer hinandens
grænser at kende.
I rengøringen er
vi i dialog med rigtig mange personer hver dag. Dialogen er et vigtigt redskab
for drift, opgaveløsning, samarbejde på tværs af mange faggrupper .
I rengøringen
blev vi enige om at bruge dialogkort og dilemmaspillet fra goodiebaggen.
Vi har i
værdiugen inviteret medarbejderne i mindre grupper, der er blandet på tværs af
områderne inden for hvert distrikt.
En beretning og
billeder fra dialogmødet på Holmegård og Risbjerg skolen :
Der kom rigtig
mange holdninger og synspunkter frem om hvad en god dialog er.
Der var stor
enighed om, at for at skabe en god dialog kræves: Nysgærrighed, respekt, nærvær,
og empati.
Et eksempel på en
god dialog kan være:
En god dialog skabes, når alle respektfuldt og
nysgærrigt tænker, lytter og lærer sammen.
Et eksempel på en
dårlig dialog kan være:
Der er intet formål med at føre en dialog, om
nogen beslutninger, hvis beslutningerne allerde er truffet.
Udfordringer for
en god dialog. På trods af gode intentioner om at være nysgærrig, respektfuld,
nærværende, lyttende og udvise empati. Kan der være udfordringer for en god
dialog.
Det kom frem da
en medarbejder fortalte hvordan det kunne være svært for en med en accent at
forstå en med en anden accent. F.eks. en Sønderjyde og en Københavner, eller en
fra Polen der taler dansk og en fra Thailand taler dansk.
Som løsning
forslog en medarbejder : Stil uddybende spørgsmål og lyt, tjek om, du
har forstået budskabet ved at gentage med dine egne ord, hvordan du opfatter
det.
Eller som en
anden medarbejder udtrykte det : Jeg har
svært ved at forklare på dansk, så vær tålmodig, fordi jeg vil gerne have, du
forstår, hvad jeg mener.
Alt i alt et par
interessante dage med engageret og positive medarbejdere, som kom med mange
gode og relevante input. Til hvordan vi kan bruge værdien dialog som redskab i
vores arbejde og hverdag.
Heidi
Heidi
En video med et
sjovt eksempel på dialog ;-)